De kever is met zijn kenmerkende vormgeving al sinds het eerste exemplaar van de band rolde, een enorme hit geweest. De kever is ontworpen door Ferdinand Porsche en Erwin Komenda óf Béla Barényi. Beiden claimden de originele bedenker van de Kever te zijn en tot op de dag van vandaag blijft het onduidelijk wie deze iconische auto werkelijk bedacht heeft. Feit blijft wel dat tegenwoordig de kever een van de populairste oldtimers is!
Van de Kever zijn verschillende uitvoeringen geproduceerd, waarbij elke uitvoering gekenmerkt blijft door de luchtgekoelde motor die achterin de auto is geplaatst en de achterwielen aandrijft. Deze Kever is één van het laatste exemplaren. Het type 1303 dat door Volkswagen ‘Superkever’ genoemd werd vanwege de grotere bagageruimte, kortere draaicirkel en opvallende bolle voorruit.
Wat natuurlijk meteen opvalt is dat deze kever een cabriolet is. Wat is er nou fijner dan de soft-top neer te klappen, de wind door je haren voelen en te genieten van al het moois dat de omgeving te bieden heeft.
De kever lijkt misschien maar klein, maar het is een volwaardige vierpersoonsauto. Kinderen zitten comfortabel op de achterbank. Het ‘vooronder’ is de plaats waar dan ook nog handbagage gedurende de dag gelegd kan worden. Hoewel iedereen hoopt op mooi weer, biedt de soft-top bij minder mooi weer voldoende afscherming tegen wind of regen. Achterin de auto ligt de viercilinderboxermotor die een kenmerkend en prachtig fluitend geluid produceert. Vanwege het relatief lage gewicht laat de auto zich makkelijk en rustig rijden. Onze Kever cabrio is zelfs voorzien van schijfremmen, een stukje vernuft dat in de seventies als luxe optie verkrijgbaar was.