Op 6 oktober 1955 werd in Parijs de Citroën DS gepresenteerd. Op die ene dag zetten direct al 12.000 mensen hun handtekening onder een koopcontract, niet voor niets werd de auto ‘La Bombe Citroën’ genoemd. Het eigenzinnige design en de nieuwste technologie maakten het tot een legendarisch icoon in de autowereld. Meer dan 60 jaar later is DS in moderne vorm herrezen, maar het luxe merk van Citroën kan volgens de aanhangers van de oude stijl niet tippen aan de illustere Godin, waar het allemaal mee begon.
U rijdt in een Citroën DS uit 1973. Ondanks de modernisering van deze auto blijft het een belevenis en heeft hij een klassieke uitstraling. Jong en oud steken hun duim op. Voorrangsregels worden tijdelijk aangepast. Je krijgt soms voorrang ook al kom je van links. Wie wil niet in zo’n autorijden of gezien worden.
Behalve voor bruiloften is deze auto dan ook geliefd voor ritjes door het Limburgse heuvelland. Onderweg genieten van de mooie oldtimer en tegelijkertijd de mooiste plekjes van Nederland aandoen, genieten op een terrasje of met de picknickmand en een kleedje.
Bijzonderheden van deze oldtimer
De opvolger van de immens populaire traction avant moest natuurlijk een bijzondere auto worden. De ingenieurs kregen vrije hand en dat hebben ze geweten. De DS werd voorzien van de meest vooruitstrevende technieken, bekend zijn natuurlijk de vering waarvan patenten zijn verkocht aan Rolls Royce en Mercedes, maar bijvoorbeeld ook de meedraaiende koplampen, de druppelvorm die zorgde voor een geoptimaliseerde aerodynamica en de ver naar achteren gemonteerde aandrijflijn waardoor er sprake is van een midden motor.
Onze DS is recentelijk gerestaureerd en voorzien van een roodlederen interieur. De auto verkeert in een uitzonderlijk fraaie staat.