De eerste “nieuwe” generatie TR was de TR4 in 1961. Deze had een geheel nieuwe carrosserie, ontworpen door de Italiaan Michelotti. Het nieuwe ontwerp was voor het eerst voorzien van neerdraaibare zijruiten, ventilatieroosters in het dashboard en meer cockpit ruimte. Onderhuids was de wagen voorzien van de bekende techniek met oa. de TR vier-cylindermotor, maar nu met een inhoud van 2,2 liter. De versnellingsbak is geheel gesynchroniseerd en van een Laycock de Normanville overdrive voorzien. Vanaf het begin van de productie was de auto leverbaar als coupé en als cabrio; de door ons aangeboden auto is een cabrio versie.
Ruim 40.000 exemplaren werden in een productieperiode van slechts 4 jaar geproduceerd. Dit exemplaar liep in het laatste productiejaar van de band. Een Triumph TR is makkelijk te rijden, biedt ook bij slecht weer een redelijke beschutting en is tegenstelling tot andere cabrio’s uit de jaren 50 en 60 goed waterdicht.
Deze auto is nieuw in de VS geleverd. in 1995 is hij door een vorige eigenaar naar Nederland gehaald en is de TR gerestaureerd. In 2014 is het voertuig opnieuw aangepakt. De koets en de gehele aandrijflijn is toen opgefrist. In 2014 heeft de auto ook zijn sportieve uiterlijk gekregen, met onder andere de mooie Central-lock aluminium velgen en het houten stuur. Sindsdien maakt deze auto weer leuke ritjes bij mooi weer. Wij willen echter niet alleen genieten van deze auto, ook jullie kunnen genieten van een dag toeren in deze prachtige auto.