De Alfa Romeo Spider cabrio kwam in vier generaties,
Tussen 1966 en 1969 werd de 1e generatie van de Spider gebouwd, en op het autosalon van Genève gepresenteerd aan het publiek. Deze auto concurreerde in die tijd met de legendarische Jaguar E-type en was ook ongeveer gelijk geprijsd aan dit Engelse model. Het chassis van de Spiders was gebaseerd op dat van een Alfa Romeo Giulia 105 en het ontwerp kwam van Pininfarina. Het ontwerp van de laatste -en tevens 4e- model kwam van de hand van Battista Pininfarina zelf.
In 1967 rijdt Dustin Hoffman in de film The Graduate rond in een Spider Duetto wat de wagen ook meteen populair maakte aan de andere kant van de oceaan. In datzelfde jaar kreeg de Spider zijn eerste update al met de 1750 Spider Veloce, voorgesteld op het autosalon van Brussel. Hij krijgt de motor van de 1750 Veloce en beschikt nu over 113 pk. In 1968 werd de Spider 1300 Junior – het 2e model van de Spider- geïntroduceerd met een kleinere 1290 cc motor die zorgde voor 89 pk.
Met de Fastback Spider in 1969 werd de styling voor het eerst aanzienlijk gewijzigd. Het grootste verschil zat aan de achterpartij van de auto: de “sepiaschelp” werd vervangen door een sportiever en moderner ogende rechte achtersteven. In 1971 werd de 2000 Spider Veloce geïntroduceerd, nu met 131 pk sterke motor. Dit was het 3e model van de Spider. De 2000 verving de 1750 en een jaar later werd ook de 1300 vervangen door de 1600 Junior.
Op 10 maart 1983 werd op het salon van Genève een nieuwe Spider voorgesteld met een grote rubberen spoiler en achterbumpers, wat het uiterlijk van de auto serieus veranderde. De Junior naam werd geschrapt en de Spider heeft nu de typeaanduidingen 1.6 en 2.0. Deze versie wordt ook weleens spoiler Spider genoemd. De bekendste benaming is wel “Spider type III” of “Spider Aerodinamica”.
In 1990 kreeg de Spider voor het laatst een grondige facelift en in 1993 liep de laatste klassieke Spider van de band. Het model werd 26 jaar lang gebouwd!
Onze Spider is van de 4de generatie en is uitgerust met de 2.0 liter motor.